Om oss

På Björneröds Gård har både Björneröds Ridklubb och Björneröds Ridcenter sin hemvist.

Björneröds ridklubb Strömstad startade våren 2002 i samband med att Björneröds ridcenter åter drog igång ridskola under höst- och vårtermin. Under ett antal år hade ridcentret endast bedrivit lägerverksamhet men nu startades även ridskola under terminerna. De första åren var ridskolan hänvisad till paddocken och terrängbanan, men ganska snart tog bygget av det fina ridhuset fart.

Björneröds Ridklubb har ett nära samarbete med Björneröds Ridcenter. Verksamheten som bedrivs är främst inriktad på lektionsverksamhet, att arrangera tävlingar och aktiviteter samt kurser. Vi har fortlöpande kurser med böckerna Ridlära I och II som grund.

Vi bjuder in meriterade tränare för att klubbens medlemmar ska få möjlighet att utvecklas ytterligare. Vi har haft kurser och clinics med bland andra Jens Fredricsson, Maria Gretzer och Peter Eriksson och ett återkommande inslag är programridning i dressyr för grand prix-domaren Britt Hammar.

Medlemmar

Medlemsavgiften betalas in en gång per år, vid årsskiftet, på ridklubbens bankgiro 5591-5334.

Medlemsavgiften är 350 kronor för barn och ungdom, 450 kronor för vuxen. För hel familj på samma adress betalar du 900 kronor. Observera att vi måste ha fullständigt personnummer på samtliga personer för att kunna registrera medlemskapet hos förbundet, annars gäller inte försäkringen. I medlemsavgiften ingår tidningen Häst&Ryttare.

Lektionsverksamhet

Under veckorna från september till mitten av juni pågår lektionsverksamhet tisdagar till fredagar. Från och med hösten 2016, sker lektionsverksamheten i Björneröds ridklubbs regi.

Ridlektionerna betalas från och med 2016 även de till Björneröds Ridklubbs bankgiro 5591-5334.

Varmt välkomna!

Löpande under året ordnas

•     Tävlingar, lokal och regional nivå.
  •     Björnhoppet i september är en återkommande regional tävling.
  •     Träningar, hoppträningar, dressyrträningar
  •     Programridning för erkänd domare på Grand Prix-nivå
  •     Lägerverksamhet både under veckoslut och veckovis sommartid

Är det något som du undrar över, kontakta oss gärna så hör vi av oss till dig så snart som möjligt.

Jan-Erik Johansson, 070-556 26 70, janerik@bjornerodsridcenter.se

Mona Eggesvik, 070-263 53 37, mona@bjornerodsridcenter.se

Margareta Johansson, 070-556 67 20

Hjärtstartare finns i gammelstugan

En hjärtstartare finns på anläggningen.

Den hänger lätt tillgänglig i gammelstugan, innanför dörren, väl synlig på väggen till höger när du kommer in.

En hjärtstartare är en maskin som man på ett relativt enkelt sätt kan använda på en människa som fått hjärtstillestånd.

Maskinen pratar med dig under användningen och det är klara och tydliga instruktioner hur man ska göra och i vilken ordning de olika momenten ska genomföras.

ORDFÖRANDE Katarina Karlsson

SEKRETERARE Cecilia Wahlgren

KASSÖR Kerstin Karlsson

LEKTIONSPRISER